بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین

به گفته گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از سایت ستاد توسعه فناوری نانو، کارگاه آموزشی با موضوع الزامات و چگونگی صادرات به چین با حضور بعضی شرکت‌های فعال درون حوزه فناوری‌نانو درموسسه خدمت ها فناوری تا بازار برگزار شد. امیر قربانعلی، مدیر مرکز ‌نانو ایران و چین  سرفصل‌های مربوط به صادرات محصولات ایرانی به چین را ازبرای بعضی نمایندگان شرکت‌های فناور تشریح کرد.

قربانعلی درون ابتدای دوره به معرفی کشور چین و فرصت‌های موجود درون فضای کسب و کار این کشور پرداخت و گفت: « کشورهای صنعتی و قدرتمند جهان درون چین فعالیت دارند و با این حال هم اکنون فضای زیادی ازبرای همکاری با چین وجود دارد. درون حال حاضر ازبرای صادرات محصولات ایرانی به چین یک مانع ذهنی درون تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد که باید از میان برود. این مانع ذهنی موجب می‌شود تا تولیدکننده ایرانی تصور کند با حضور شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، جایی ازبرای شرکت‌های ایرانی نیست درون حالی درون عمل چنین نیست. هر چند باید ازبرای صادرات به چین، با صنعت چین ارتباط ایجاد کرد که این موضوع به دلیل تفاوت زبانی با دشواری‌هایی همراه هست. از سوی دیگر بعضی از اطلاعات ممکن درون سایت‌ها به زبان چینی باشد که تولیدکننده ایرانی ازبرای درک آنها با چالش مواجه هست.»

قربانعلی مزیت چینی‌ها را درون آشنایی آنها با کسب و کار واقعی (Real Business)  می‌داند درون واقع درصورتیکه یک شرکت چینی ۱۰۰ حق انتخاب ازبرای همکاری مشترک پیش رو داشته باشد به تحقیق گزینه ۱۰۱ نیز خواهد پرداخت، بنابراین درون فضایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها حضور دارند، چینی‌ها به شرکت‌های ایرانی نیز فرصت ارائه توانمندی‌ها را می‌دهند. هر چند چین دومین اقتصاد بزرگ جهان هست ولی سهم فناوری‌های پیشرفته و نوآوری از کل تولیدات چین هم اکنون کم هست بنابراین چینی‌ها ازبرای رقابت‌پذیر شدن باید اولویت بیشتری به فناوری‌های پیشرفته و نوآوری بدهند به همین دلیل درون این دو موضوع علاقه‌مند به همکاری مشترک هستند. اینجاست که فرصت ازبرای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی ایجاد می‌شود.

ازبرای صادرات به چین، از کجا شروع کنیم؟

این سوال همه تولیدکنندگان هست، به اعتقاد امیر قربانعلی «معرفی محصول» نخستین گام درون مسیر صادرات هست که ازبرای این کار نمایشگاه‌های تخصصی، نشست‌های مچ‌میکینگ و معرفی آنلاین ابزارهای مناسبی هستند. درون حال حاضر درون چین پلتفورم‌های آنلاین زیادی هستند که همانند علی‌بابا می‌توانند ازبرای معرفی محصول استفاده کردن شوند. گام دوم، «مذاکره و تفاهم‌نامه همکاری» هست که درون اینجا می‌توان از تجربه مرکز فناوری نانو ایران و چین نیز استفاده کردن کرد. درون قدم پس بحث «قرارداد» هست که یکی از وقت‌برترین قسمت‌های این فرآیند محسوب می‌شود به چه دلیل که تدوین یک قرارداد مناسب خواهان ملزومات زیادی هست.

مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد هست که قیمت‌گذاری از جمله مسائل بسیار با اهمیت درون بحث صادرات هست. خرج‌های پنهان بسیاری درون سر مسیر صادرات یک محصول وجود دارد که تولیدکننده لازم هست پیش از قیمت‌گذاری این خرج‌ها را شناسایی و تحقیق کند و درون آخر با علم به این خرج‌های پنهان کار به برآورد قیمت نهایی نماید.

امیر قربانعلی اطلاع از HS Code را ازبرای صادرکنندگان بسیار با اهمیت می‌داند. این کد انتخاب کننده میزان تعرفه‌های گمرگی درچین هست.

به اعتقاد قربانعلی درصورتیکه تعرفه زیر ده درصد باشد تولید درون ایران و صادرات به چین به صرفه خواهد بود ولی تعرفه‌های بالای ۳۰ درصد ازبرای صادرکننده‌ای که درون ایران تولید می‌کند احتمالا زیاد مقرون به صرفه نیست و باید نحوه همکاری با چینی‌ها را تغییر دارد که انتقال فناوری یکی از گزینه‌های احتمالی هست. از جمله موارد با اهمیت درون صادرات محصولات به چین، داشتن گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم هست که این اطلاعات ازبرای هر محصول توسط تولیدکننده باید از قبل تهیه شود تا پیش از رسیدن به مرحله مذاکره این ملزومات تهیه شده باشد به چه دلیل که فقدان یک استاندارد یا مجوز می‌تواند مذاکره را به شکست تبدیل کند. درون بحث قراردادها نیز مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد هست که باید قرارداد را به‌شکل‌ای تنظیم کرد که گویی قرار هست کار به دادگاه کشیده شود! درون واقع طرفین باید قرارداد را به شکل‌ای دقیق تنظیم کنند که تمام تنگناها و چالش‌های آتی درون آن دیده شده باشد.

قربانعلی وقت مورد احتیاج ازبرای بعضی قراردادها را تا دو سال ازبرای موارد پیشین عنوان کرد و گفت: پتنت از جمله برگ‌های برنده درون بحث صادرات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هست. قربانعلی به تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کند پیش از صادرات، پتنت مربوط به فناوری خود را درون چین ثبت کنند تا از حفظ مالکیت فکری خود مطمئن شوند.

از جمله مسائل بسیار با اهمیت درون موفقیت صادرکنندگان، خدمت ها پس از فروش هست که این موضوع موجب موفقیت بعضی از شرکت‌های ایرانی درون چین شده هست. قربانعلی فروش را تنها درون تحویل کالا و گرفتن پول نمی‌داند و تداوم صادرات را منوط به خدمت ها خوب پس از فروش می‌داند. بنابراین تولیدکنندگان باید پیش از صادرات، ازبرای ارائه خدمت ها پس از فروش تدابیر لازم را اتخاذ کرده باشند.

قربانعلی به شرکت‌ها پیشنهاد می‌‌کند که حتما یک نسخه دمو (Demo) از محصول یا فرآیند خود داشته باشند چون درون مسیر مذاکره یا معرفی محصول، مشتری تمایل دارد به صورت ملموس کالا یا فرآیند را از نزدیک ببیند.

مدیر مرکز فناوری نانو ایران و چین، صادرات را تنها محدود به صادرات محصول نمی‌بینید و معتقد هست که می‌توان تحقیق و توسعه را نیز صادر کرد. به اعتقاد وی خرج نیروی انسانی درون ایران نسبت به چین کمتر هست بنابراین شرکت‌های چینی مایل هستند که بعضی از فرآیندهای تحقیق و توسعه را نیز برون سپاری کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند درون این حوزه فعالیت کنند.

قربانعلی درون قسمت آخر دوره به تشریح مثال‌هایی از موارد موفق و ناموفق صادرات به چین پرداخت و درون ادامه توانمندی‌های و زیرساخت‌های موجود درون مرکز نانوی ایران و چین ازبرای ارائه خدمت ها به شرکت‌های صادرکننده محصول را تبیین کرد.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *